Grym övning

Ska skriva det här kort nu, eller åtminstone försöka haha. 
 
Lägg ut 2 bommar på medellinjen, kvartslinjen, på spåret eller hur man nu vill ha dem. Stega ut så du har 27 meter mellan bommarna så vi kan rida rakt fram på de. 
 
Jag brukar alltid rida fram först och sen kan jag börja rida på bommarna. Jag brukar alltid börja på 7 galoppsprång emellan när jag rider storhäst. Om jag rider ponny börjar jag på 8. Men nu utgår jag från storhäst. Jag brukar rida på allt mellan 12 och 5 galoppsprång. Så om jag börjar på 7 brukar jag sedan rida på 8 och sedan 7 ett tag igen, sedan ökar jag till 6 och sen till 5! När jag rider på 5 galoppsprång emellan så får jag rida på ganska ordentligt och då vill jag ju försöka ha henne i samma balans som när jag rider på 8 galoppsprång. Samma balans hela tiden och innan jag svänger ut till kortsidan igen så ska jag ha koll på henne, om jag inte har det lägger jag bara en liten volt precis på kortsidan. 
När jag ridit på 5 galoppsprång brukar jag sedan korta ihop galoppen och rida på mera galoppsprång. Brukar sluta någonstans runt 10 galoppsprång. Så med den här övningen så växlar vi mycket galopp. Rider så klart i båda varven.
 
Efter jag har ridit övningen över brukar jag rida lite på en volt. Ställer mig först upp ur sadeln och går med framåt med handen, nästan så tygeln blir lite lös och rider framåt. Sätter mig sedan ner i sadeln och tar tillbaka galoppen och ställler henne lite lätt utåt, och kortar ordentligt. När jag fått igenom det bra så, upp ur sadeln igen och ställ inåt och släpp ut henne som innan. Så håller jag på så några varv i båda varven. De blir väldigt runda och fina av det. Tycker jag iaf.
 
Av att rida de här övningarna under ett pass tycker jag att det ger otroligt mycket! Och det är också väldigt okomplicerade övningar. Det ända vi har gjort egentligen är att rida lite rakt fram, korta och länga galoppen och sedan korta lite på yttertygeln. Hästarna blir runda, fina och mjuka. 
 
Prova gärna, för mig funkar det jätte bra! :)
 
I år ska Fuxen gå sitt första år som ¨vuxen häst¨ :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0